Uppfinn nåt nytt som gör det lätt för dom som väntar

Den senaste tiden har jag lagt märke till och tänkt på en sak, främst då jag varit aktiv i sociala medier. Jag ska försöka få ner dessa tankar på papper, eller ja, virtuellt papper blir det väl nu då, men ja. Nu kör vi.
 
Religion, är för många, jag skulle nog våga påstå för de allra, allra flesta, förknippat med tron på en högre makt. En gudom, Gud, något större än jaget och viet. Ateism, är att INTE tro på Gud. Att inte tro. Till religion hör symboler, så även till ateismen, som ja, jag tycker går att likställa med en tro. Det är en tro i och med att vara en anti-tro. För att jag sak kunna få ner mina reflektioner nu så kommer jag att generalisera och hårddra. Skapa en skiss med skarpa kanter för att så ett frö. Så att ni vet. För att kunna färglägga måste man ha konturer.
 
Det jag lagt märke till och börjat fundera kring om det verkligen har funderats tillräckligt omkring, är det faktum att mycket av icke-troendes retorik liknar ett anti-troende, det vill säga att man aktivt motsätter sig religionen. I det här fallet kristendom. Det som fått mig att reagera är hårdheten i denna retorik. Mängden fundamentalism som uttrycks, maskerad under ateismen (här tkr jag felaktigt använd). För att vara konkret: Man uttrycker fundamentala åsikter, för disrespekt rent ut sagt, om religion. Jag får känslan av att dessa personer anser troende vara lägre stående. Att tro på Gud är att inte vilja se, att inte vilja tänka själv, att inte vilja vara individualist (som hela vårat marknadsekonomiska konsumtionssamhälle är uppbyggt på att man ska vara), men framförallt, att man som troende skulle se ner på de icke-troende.
 
MEN VÄNTA, tänker genast jag. Beter ni er inte EXAKT så som ni framhåller att de "på andra sidan" gör? Dessa symboler som uttrycker tro, såsom till exempel ett kors, som sittande runt någons hals och praktiserandes i någons personliga liv, provocerar er så. Dessa symboler för ER tro, såsom samma kors vänt upp och ner, DET ska visas högt och lågt, men NÅDE den som provoceras av det? Jag förstår inte logiken här. Jag är personligen inte troende, men heller inte ateist. Jag skulle kunna bära ett upp och ner-vänt kors på en tröja, eller som smycke, men jag gör det inte, av samma anledning som jag inte skulle bära vilken annan symbol som helst vars innebörd jag inte ställer mig bakom. Det hör dock kanske inte till saken här. Det jag vill åt är logiken bakom att det är okej att helt öppet, ja jag använder hårda ord nu, avsky en grupp människor som är oliktänkande. Är det bara jag som ser det farliga i det? Jag tror inte det. Verkligen inte.
 
En annan aspekt på det hela: Ni anser kristna vara mer eller mindre farliga för ett samhälle i det att de skulle vara "förblindade av sin tro". Ni uttrycker avstånd från detta, men i min mening en mycket hård retorik. MEN, om ni hatar religion, varför inte sälla er till de som är anti islam? Varför inte lägga upp en bild på instagram som signalerar att ni tar avstånd från islam? Är inte de aspekter av kristendom som ni så aktivt tar avstånd ifrån gällande även för denna världsreligion? Jag tror inte att ni skulle göra det, för att vara anti islam innebär något helt annat i världen just nu.
 
Nej, innan man är snabb i att uttrycka avstånd från tro, tycker jag att man bör tänka minst ett varv till, gärna tio. Kanske även tänka kring vad som betecknas som religion. Jag tänker här gå ett steg till, genom att kalla ateismen för en religion. Den breder ut sig snabbt, den har fundamentalister såväl som sekulära anhängare, och såklart, precis som alla andra religioner, de allra flesta som befinner sig mitt emellan.
 
Det som förundrar mig är detta: det man uttryckligen föraktar med religion, är samtidigt det man själv uttrycker (för att addera lite skruv nu:) med tankar, ord och gärningar. Blir inte du då automatiskt någon som du inte vill vara? Det vill säga en enkelspårig människa, förblindad av sin egen tro?
 
Min hjärna blöder. Jag får inte ner allt jag vill säga och jag inser att det inte går utan att behöva bearbeta sig i oändlighet. Detta är dock sånt jag kan börja fundera på av att logga in på facebook eller kolla instagram. Kommentarer mottages gärna, så länge ni inte tänker go medieval on my ass, för om jag fått fram min ståndpunkt över huvud taget här, så torde ni ha insett att det är just sånt jag inte gillar.
 
over and out

Kommentarer
Postat av: Karin

Johanna du är så klok! Har funderat på samma sak, och grundfrågan är väl varför det ska vara så svårt att respektera att andra har gjort andra val än jag själv? Hur kan jag förvänta mig respekt för min åsikt (angående vad som helst, religion, barnuppfostran osv) om jag inte respekterar andras?

2013-09-23 @ 20:35:21
Postat av: Den farliga

Tack, bra skrivet. Som troende i hela denna diskussion som varit, kanske i och med senaste ministervalet känner man sig, ja, ganska värdelös och dumförklarad. Jag hoppas verkligen att ni vänner aldrig känt er 'påprackade' av mig utan fått min respekt, det upplever jag att jag alltid fått av er.

2013-09-23 @ 22:11:41
URL: http://amaliadenfarliga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0