we don't make a fuzz 'bout who you are

Dagens andra kaffekopp i vänsterhanden och blicken stadigt fäst på seminarieuppgiften som flimrar framför mig på skärmen. Tackar mig själv för att jag förberett stora delar av den redan förra veckan, för det är sjukt vad jag inte vill plugga just nu. Hjärnan orkar liksom inte riktigt. Dålig tajming med tanke på att vi får ut tentan imorgon. Heja!
 
Inför seminariet imorgon ska jag ha analyserat mig själv. Vad i min kontext som påverkar mig i skapandet av min identitet. Typ. Maktrelationer, institutioner, samhällsprocesser.. all of it. Ganska lätt på ett sätt: Konsumtionssamhället, individualism, nyliberalism, vänskapsrelationer, föräldrar, lärare, arbetsgivare, musiker, journalister, politiker.. allt och alla. Samtidigt jättesvårt att få ihop en A4, asså bara EN A4(!!) om detta. Förstår ni hur konkret det måste vara? jävlar. funderar på att skriva: alla påverkar mig. jag är ingen utan alla andra.
 
klart!
 
eeeeh.
 
nej. godtages nog icke. bara att fortsätta fundera.
 
har än så länge inte fått en enda kommentar med förslag på B-uppsatsämne. skärpning! Vad intresserar er kring temat hem? någonsin funderat på varför vi lägger ner på mkt pengar på inredning? varför vi bråkar om städning? vem som bestämmer vad som ska gå att köpa på ikea och varför? varför älskar vi fredagsmys? varför får katten bajsa i en låda på golvet men inte barnet? varför diggar vi utländsk inredning men inte utländska grannar? (OBS gäller inte alla men med SDs framfart kan man ju iaf fundera?)
 
OCH så vidare
 
 
jahapp. tittar på berget av ren men ovikt tvätt brevid mig. Det är min belöning efter att jag pluggat klart. vilken lyx!
 
adieu
 
 

Kommentarer
Postat av: den farliga

Det viktigaste jag har lärt mig på snart tre års utbildning på universitet är "allt påverkas av kontexten". lycka till med din uppgift!

På tal på din B-uppsats så tyckte jag alla dina förslag var spännande! Det med IKEA eller över huvud taget, vem bestämmer vad som är snyggt och kanske vilka som påverkar att det blir så är ju en spännande tanke.. Annars sa kära Ernst någonting vist och klokt kring hem som jag gått och reflekterat kring senaste veckorna.

"Mister Ernest. Jag är hemma när jag är älskad" - De nämnde ingenting om tak, väggar, möbler eller färg, och jag tänkte att det där är bland det viktigaste jag har hört. Ur resan formades en tanke som nästan klingar bibliskt. Man kan ha ett hur vackert hem som helst, som klarar alla estetiska bedömningar. Men finns det ingen kärlek där, så blir det bara en tom kuliss. Om personerna som finns i hemmet inte visar varandra kärlek så blir det ingenting. Verkligen ingenting, säger Ernst Kirchsteiger med eftertryck".....

2013-10-21 @ 16:12:36
URL: http://amaliadenfarliga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0